Boboteaza, un început curăţat de rău
Boboteaza este una dintre cele mai importante zile de celebrare pentru creştini. Data de 6 ianuarie marchează şi încheierea celor 12 zile ale sărbătorilor de iarnă, care încep în Ajunul Crăciunului.
Ce s-a întâmplat de fapt în această zi? A avut loc botezul lui Iisus în râul Iordan, de către Sfântul Ioan Botezătorul, botez văzut simbolic drept o manifestare către lume a Fiului lui Dumnezeu (Arătarea Domnului).
Proorocul Ioan le cerea, înainte de a-i boteza pe locuitorii din Ierusalim, să-și spovedească păcatele și să se pocăiască, spunându-le că el îi botează doar cu apă, dar „cel ce va veni după el” îi va boteza cu Duh Sfânt și cu foc.
Evanghelia relatează că Iisus a venit din Galileea, pentru a fi botezat de Ioan, care, văzându-l, a spus: „Iată mielul lui Dumnezeu, cel ce spăla păcatul lumii”. Ieșind din apa Iordanului, după botez, Iisus a spus: „Cerurile s-au deschis și duhul lui Dumnezeu s-a vărsat, coborându-se ca un porumbel” (Matei, 3: 16-17).
De regulă, în România la această dată este foarte frig. De aici vine şi expresia: „Gerul Bobotezei”.
Obiceiurile din această zi sunt multe, iar unele dintre ele au rădăcini precreştine. Nu este creştin care să nu fi asistat măcar o dată la ritualul sfinţirii apelor. Preotul aruncă o cruce de lemn în apa cea mai apropiată de localitate, pentru a o sfinţi, iar bărbaţii curajoşi se aruncă după ea, înoată şi o aduc la mal. Cel care o aduce la mal este socotit un erou şi tradiţia spune că va fi ferit de boli şi de griji în acel an, el şi casa lui.
Din punct de vedere simbolistic, Boboteaza înseamnă, pe lângă sfinţirea apelor de către preoţi, şi purificarea naturii, alungarea răului. Acum se prevestește cum va fi vremea în noul an, sau cum va fi recolta. Tradiţia spune că în aceste zile animalele vorbesc şi capătă puteri neobișnuite. În unele zone ale ţării sunt botezate şi animalele, dar se şi afumă grajdurile pentru alungarea duhurilor rele. De asemenea, se aprind focuri pe câmp şi se cântă colindele însoțite de tot felul de strigături și zgomote. Toate acestea având drept scop îndepărtarea răului şi curăţirea. A oamenilor şi a naturii. Din acest punct de vedere, putem considera de fiecare dată Boboteaza ca pe un început. Un început curăţat de rău.
Tradiția ortodoxă cere ca oamenii să mănânce piftie și grâu fiert și să se bea vin roșu.
Daniel Ionașcu
Sorin Ovidiu Bălan
